Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wykorzystania prefabrykacji betonowej w Polsce

16.04.2013

Skala wykorzystania prefabrykacji betonowej w budownictwie jest w Europie zróżnicowana. Jak na tym tle wygląda zainteresowanie prefabrykatami w Polsce?

Nie ulega wątpliwości, że beton jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych materiałów stosowanych w budownictwie.  Ale dopiero prefabrykacja betonowa stworzyła niespotykane wcześniej możliwości w ograniczeniu barier architektonicznych, dając narzędzia do konstruowania nowoczesnych brył.

Dynamiczny rozwój technologii prefabrykacji betonowej doprowadził do stosowania jej na skalę, jakiej się nie spodziewano. W Europie Zachodniej prefabrykacja betonowa jest tak powszechna, że stosuje się ją z powodzeniem nie tylko przy kształtowaniu budynków przemysłowych czy usługowych, ale również w budownictwie jedno-  i wielorodzinnym. Od początku lat dziewięćdziesiątych XX w.  obserwuje się gwałtowny powrót do technologii prefabrykowanej w Europie Środkowo-Wschodniej.

W Polsce prefabrykacja betonowa na szczęście coraz rzadziej kojarzy się z systemami tzw. „wielkiej płyty". Projektanci przestają myśleć utartymi schematami, częściej znajdując w prefabrykacji środek do realizowania swoich ambicji i zdając sobie sprawę z możliwości, jakie ona daje.   Również inwestorzy dostrzegają technologiczne, a przede  wszystkim – ekonomiczne zalety prefabrykacji betonowej. Prefabrykacja jest bowiem bezkonkurencyjna w porównaniu z budownictwem monolitycznym w takich dziedzinach jak szybkość montażu, duże rozpiętości czy uniezależnienie od warunków atmosferycznych. Jeśli chodzi o ochronę ogniową oraz chemiczną, trwałość a także eksploatację –  prefabrykacja betonowa wygrywa również ze stalą.

Prefabrykacja coraz śmielej wkracza też do szeroko pojętego budownictwa drogowo-mostowego oraz kolejowego z uwagi na estetykę konstrukcji, szybki montaż oraz odporność na pracę w warunkach podwyższonej agresywności otoczenia. Obiekty inżynierskie, wznosi się szybciej, efektywniej, a w konsekwencji bardziej ekonomicznie. Można śmiało postawić tezę, że bez prefabrykacji betonowej stosowanej w obiektach inżynierskich, takich jak wiadukty drogowe czy kolejowe,  nie byłoby możliwości oddania do użytku tylu kilometrów autostrad w tak krótkim czasie.

W najbliższych latach nasz kraj stanie przed wyzwaniem  modernizacji wielu linii kolejowych,  i wtedy prefabrykowane belki mostowe będą niezastąpione. Elementy te  często można montować wprost z platformy kolejowej.

 

mgr inż.Filip Woziwodzki

Grupa Pekabex

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+